lördag 3 januari 2015

Året i podd, 2014



Så här i årslistorna och sammanfattningarnas tid är det också tradition att Allmänstädesbloggen vänder sig till poddradion. Förra året gjorde jag inte någon lista per se utan gav i stället en presentation av några nya upptäckter från året som hade gått. Den här gången tänkte jag gå tillbaka till en ranking av mina favoriter. Eftersom en tio i topp knappast skulle räcka till har jag utökat listan till tjugo poddar. En del av dem har jag redan skrivit om i tidigare inlägg men jag kommer ändå ge en kort presentation av varje program. Vissa tydliga teman framträder när jag tittar igenom min lista. Kultur, språk och historia är återkommande ämnen. Kanske inte så förvånande för någon som känner mig.

Hur har jag då gjort min rangordning? Jag har helt enkelt föreställt mig att alla mina favoritprogram skulle ha släppt nya avsnitt på samma dag. I vilken ordning hade jag lyssnat på dem? Vilka hade jag bara inte kunnat hålla mig från att spela med en gång?

Eriks topp 20 poddar:

1. The H.P. Lovecraft Literary Podcast - Om skräcklitteratur och "weird fiction". Med Chad Fifer och Chris Lackey. Ett avsnitt i månaden är fritt, resten finns bakom en batalvägg men det är det faktiskt värt. De äldre avsnitten där duon går igenom Lovecrafts samlade verk är också alla fritt tillgängliga.

2. Slate's Culture Gabfest - Om kultur i bred bemärkelse, högt och lågt om vartannat. Ett avsnitt i veckan. Varje avsnitt består av tre ämnen som avhandlas av Julia Turner, Dana Stevens och Stephen Metcalf. Underhållande och intellektuellt stringent!

3. Pop Culture Happy Hour - Ser sig själva som Culture Gabfests busiga lillasyskon. Kommer också med ett avsnitt i veckan och avverkar två ämnen per show. Programledarna Linda Holmes, Stephen Thompson och Glen Wheldon samt deras återkommande gäster har en fantastisk kemi som gör programmet riktigt bra.

4. Filmspotting - Det absolut bästa filmprogrammet som kontinuerligt recenserar ny film. Adam Kempenaar och Josh Larsen är initierade och eftertänksamma. En ovärderlig resurs.

5. Ken and Robin talk about stuff - Världens bästa podd om rollspel och obskyr kunskap kring bisarra ämnen. Kenneth Hite är en vansinnig maskin av vetande och Robin D. Laws hans perfekta straight man. Stor underhållning.

6. Slate Political Gabfest - Som Culture Gabfest fast om amerikansk politik. Ett fönster mot världen och ett exempel på politisk analys med både akademisk och journalistisk verkshöjd som svenska motsvarigheter sällan når upp till. Med David Plotz, John Dickerson och den fenomenala Emily Bazelon.

7. Serial - Årets mest omtalade podcast, en dokumentär i tolv delar om ett autentiskt rättsfall som jag redan skrivit om. (Klicka här för läsa min recension.) Sitter fel person i fängelse? Reportern Sarah Koenig upptäcker att ju mer hon gräver i fallet dess mer förblir hennes tvivel just bara det. Tvivel. En omedelbar klassiker. Nu väntar vi bara på säsong två.

8. You Must Remember This - En dokumentärserie av journalisten Karina Longworth om Hollywood och dess ibland glömda historia. Inträngande, spännande och upplysande. Longworths avsnitt om Madonna fick mig att se artiset i ett helt nytt ljus och avsnittet om Theda Bara, den amerikanska filmens första sexsymbol, är ett mästerverk i miniatyr.

9. Hardcore History - Journalisten Dan Carlin berättar ingående om historiska händelser. Med lite tur kommer kanske tre-fyra avsnitt om året men å andra sidan är varje avsnitt flera timmar långt. Just nu är Carlin uppe i del fem av en lång serie om första världskriget.

10. Slate Spoiler Special - Dana Stevens från Culture Gabfest och gäster samtalar ingående om filmer i mer detalj än vad en vanlig recension gör. Som titeln antyder förutsätts att du redan sett filmen när du lyssnar. (Eller att du helt enkelt inte bryr dig om spoilers.)

11. Snedtänkt - Retrofilen Kalle Lind och gäster talar om smala ämnen och försvinner ned i svensk och utrikisk nöjeshistorias kaninhål. Referenser till Tutta Rolf, sextiotalsporr, östtysk vildavästernfilm och Göteborg som subkultur flyger förbi och det gäller att hänga med. Som om ett program var gjort bara för mig.

12. Slate presents Lexicon Valley - En språkpodd med Bob Garfield och Mike Voulo. Har varit lite oregelbunden men kommer nu varannan vecka.

13. En svensk tiger - Om svensk modernhistoria. Henrik Arnstad och Ola Larsmo gräver i såren och det som skaver, den sortens historia som tidigare ofta skuffats undan. Upplysande och nödvändig i denna tid.

14. Slate's Double X Gabfest - Min favorit bland feministiska poddar. Kommer varannan vecka. Med Hana Rosin, Noreen Malone och June Thomas.

15. Obiter dictum - Svensk podd om populärkultur med Tobias Nordström och Billy Rimgard. Lite småsvajigt ibland men, vad heter det, ofta väldigt bra.

16. Intresseklubben antecknar - Svensk filmpodd, avslappnat, trevligt.

17. History of English podcast - Om det engelska språkets historia. Väldigt ingående.

18. Tveksamt - Om svenska filmer som kanske inte är så himla bra.

19. Stuff you missed in history class - Lättsam populärhistoria.

20. Flumskolan - Bitsk satir i liveformat om dåliga böcker. Ofta om politiska memoarer.

Årets besvikelse:
Att filmsajten The Dissolve slutade med sin podcast. Varför? Jag tyckte så himla mycket om den. Lyssna på de gamla avsnitten!

Detta slutade jag att lyssna på:
Filip Hammar och Fredrik Wikingsson lade ned sin populära podcast och startade upp den igen, nu på engelska. Jag har lyssnat på några avsnitt men jag orkade till slut inte längre. Det blir helt enkelt inte tillräckligt stringent, inte lika skarpt som förr, inte lika roligt. De är inte lika bra på att tala fritt på engelska som de själva tror. Så jag har helt enkelt klivit av tåget.

Hoppas den här listan kan ge några tips om bra saker att lyssna på. Ingen orsak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar