torsdag 25 april 2013

Au bout du conte

Precis som i fallet med "Silver Linings Playbook" kan jag inte med att sätta den titel som den svenska distributören valt för filmen i det här inläggets ämnesrad. "Förtrollad av Paris" - så fantasilöst. Varför detta behov av att slänga in ordet Paris så ofta i titlarna till franska filmer? Det var ju en sak när Woody Allen döpte sin film härom året till "Midnight in Paris". I den filmen var ju ändå staden nästan av rollfigur i sig, en tematisk grundplåt. Den franska orignialtiteln betyder något i stil med "I slutet av berättelsen". Det stämmer mycket bättre överens med filmens innehåll. Historieberättande och inte minst sagor är ett bärande element i den här dramakomedin.


Agnes Jaoui att regisserat, medförfattat manuset och och spelar dessutom en av huvudrollerna. Jag antar att det är det som åsyftas när hon i reklamtexten som SF presenterar filmen med kallar henne för just Frankrikes  Woody Allen. Visst kan man också känna igen vissa berättartekniska grepp. Vi får här ett antal små berättelser sammanvävda genom personliga kontakter de olika karaktärerna emellan. Allen har ju gjort flera filmer av de slaget och de hör oftast inte till hans starkaste. Det finns alltid en risk i sammanhanget att helheten känns mindre än summan av dess delar. Så även här.

Medan jag såg filmen drogs jag villigt med i de olika turerna som huvudpersonerna upplevde. Vi möter ett ungt kärlekspar som kanske inte riktigt passar ihop, en grinig medelålders man blir besatt av en spådom om när han ska dö, en misslyckad skådespelerska återvinner sitt självförtroende genom att ta körkort. Allt vävs samman skickligt, det har en absolut charm men det är i slutändan lite svårt att se vad filmen egentligen vill berätta.

Det finns ansatser till filmisk lekfullhet i bildspråket men jag tror faktiskt att det här hade behövt något mer i stil med en Jean-Pierre Jeunet, någon som kan bygga en egen stiliserad filmisk värld och där bara upplevelsen av att omfamna den världen blir det som gör allt sevärt. Jeunet kommer förresten snart med en ny film. Det ser jag fram emot. En amerikansk film tydligen...

Oj då. "Au bout du conte" har jag visst redan börjat glömma bort....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar