torsdag 28 februari 2013

FKT presenterar Mycket väsen för ingenting

Om bara några dagar, på lördag närmare bestämt har vi i Fröa Konstnärliga Teater premiär på min senaste uppsättning: Mycket väsen för ingenting av William Shakespeare. Det är första gången som jag gör en ny uppsättning av en pjäs som jag regisserat en gång tidigare. 1999-2000 var jag med och satte upp Mycket väsen med Studentteatern i Göteborg. Det blev ingen lyckad produktion. I backspegeln kan jag se att den saknade mål och riktning. Den tog inte ut svängarna någonstans. Dessutom var processen fylld av konflikter och avhopp. Med tanke på att det bara var mitt andra försök som regissör är det ett under att den erfarenheten inte helt avskräckte mig.



Den här gången är jag mycket nöjd med resultatet. Vi har ett gäng fantastiska skådespelare och hela produktionen ser underbar ut. Uppsättningen är mytisk och jordnära på samma gång och rolig på ett sätt som jag hoppas att publiken ska uppskatta - inte tillgjort utan avslappnat. Vi skrattar med karaktärerna.

Jag tänkte bara passa på att säga några ord i sammanhanget om en filmversion av Mycket väsen som betytt oerhört mycket för mig. Jag talar naturligtvis om Kenneth Branaghs version från tidigt 90-tal. Jag var runt 14 år när jag såg den och mer än något annat var det nog där och då jag blev såld på Shakespeare. Det finns en otrolig livsglädje och pulserande erotik i den där filmen som är helt oemotståndlig.

Framförallt är Emma Thompson som Beatrice något helt i hästväg. Hela hennes uppenbarelse på duken osar av kraft, intelligens och sårbarhet på samma gång. Jag tror aldrig jag blivit så förälskad i en filmkaraktär någonsin, varken för eller senare. (Nå, är man 14 år så är man.)

Branaghs vision av Shakespeare, att de här pjäserna kan vara precis så publikt tilltalande som de en gång var om bara uppsättningarna är tydliga, klara och fokuserade på att verkligen berätta historien och levandegöra karaktärerna, det har absolut färgat mitt sätt att närma mig barden från Stratford-on-Avon


Förresten - för att boka biljetter till min uppsättning, gå till www.fkt.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar