onsdag 2 januari 2013

Året i podd, 2012

Hej, jag heter Erik Otterberg och jag knarkar poddradio. (Hej, Erik…) ”Lyssnar du på musik nu igen” frågar min hustru när mina hörlurar går varma. ”Nej” svarar jag ”jag lyssnar på prat.” Sedan säger hon något som jag inte riktigt uppfattar därför att jag mitt fokus ligger på pratet i luren och då blir hon sur.

Men även en knarkare kan vara gourmé snarare än gourmand. Jag hör inte på vad som helst. Faktum är att ju mer jag lyssnar, ju mer kräsen blir jag dock. Väldigt mycket som läggs upp är av ganska kass kvalitet. Det svajar ofta, är snackigt, internt och allt för ofta grabbigt. Jag vill ha mina poddar grundligt genomarbetade, ordentligt redigerade och med tydliga format. Med andra ord så nära traditionell radio som möjligt.

Här följer nu en lista över de poddsändningar som jag haft störst glädje av under 2012. Jag har medvetet uteslutit program från SR och BBC och annan gammelradio som också finns tillgänglig i poddformat.

10. Filmspotting
Chicagobaserade podden Filmspotting sänds visserligen via någon lokal radiokanal också men började sitt liv som ren podd så det känns inte som fusk att ha med programmet här. Varje vecka recenserar Adam Kempenaar och Josh Larsen nya filmer. Man ägnar sig också åt retrospektiver, intervjuer och annat av intresse för filmnördar. Min enda kritik mot programmet är att det har lite väl mycket utfyllnadsmaterial ibland. Jag vill ha fokus på de intressanta filmdiskussionerna.


9. Obiter Dictum
En svensk podd om populärkultur med Tobias Norström och Billy Rimgard. ”Sidorspår om det höga i det låga” utlovas av programledarna på ”OdPod”s hemsida och det är precis vad man får. Det är insnöat och samtidigt med blicken ut i den oändliga horisonten. Bra så. Jag vill dock höja ett varningens finger till herrarna: All denna svengelska måste det bli ett slut på. Det heter inte ”connecta” eller ”relata” eller ”man vill ju bli blown away.” Skärpning där!


8. Stuff You Missed In History Class
En av flera poddar från howstuffworks.com men den enda som jag följer. Varje avnitt är runt tjugo minuter och avhandlar något historiskt ämne. Tonen är avslappnad, informativ och varm. Programledarna med de fantastiska namnen Sarah Dowdy och Deblina Charkraborty gör ett fantastiskt jobb med att leda lyssnarens intresse.


7. Värvet
Svensk medias stora pussgurka, älskad av alla är Kristoffer Triumfs podd Värvet där programledaren varje vecka intervjuar en gäst. Oftast ligger fokus på folk från underhållningsbranschen men även t.ex. Mona Sahlin har varit gäst. Triumf lyckas som regler få fram det bästa av sin gäster och det är alltid intressant att lyssna på. Även när gästen är någon som jag inte har någon förkunskap om eller tidigare intresse av. Det blir ingående och naket. Härligt.


6. Slate’s Lexicon Valley
Slate är en amerikansk webbtidskrift som gör en massa riktigt bra podd. De kommer dyka upp igen på listan. Förmodligen hade jag kunnat få in ännu fler av dem men jag avstod. Lexicon Valley är en podd om språk. Mest om engelska naturligtvis men även med mycket matnyttigt för den allmänt lingvistiskt intresserade. Avsnittet om Sequoyah, mannen som skapade cherokeernas skriftspråk på 1800-talet var hejdlöst fascinerande. Programledare är Mike Vuolo och Bob Garfield.


5. Hardcore History with Dan Carlin
Man kan inte med bästa vilja i världen påstå att det här är en poddsändning som kommer regelbundet. Men den är värd att vänta på. Den amerikanske journalisten Dan Carlin gör här ordentliga djupdykningar kring historiska ämnen. Han säger själv att det mer liknar ljudböcker än något annat. Sista avsnittet i serien om den romerska republikens fall är fem och en halv timme långt! Rekommenderas varmt!


4. Filip och Fredriks podcast
Jag har alltid varit lite kluven inför dessa båda herrar. Flera av deras tv-produktioner har jag tycks varit allt för luddiga i kanten. Det finns också en självbelåtenhet över dem som jag ibland kan ha riktigt svårt för. Men inför deras podd kan jag bara kapitulera. Det är det perfekta formatet för dem. Deras samtal är halsbrytande, vanvördiga och inte sällan ordentligt gripande.

3. Slate’s Political Gabfest
Den enda bevakningen av amerikansk politik jag verkligen behöver. Formatet är enkelt. Tre programledare, tre ämnen per avsnitt. Insatt, prövande och vittert rappt. David Plotz, John Dickerson och Emily Bazelon fullkomligt osar av intelligens och själv sitter jag som klistrad. Det var verkligen pinsamt att lyssna på svenska mediers bevakning av presidentvalet efter att ha följt hela processen från primärval och framåt med detta program.

2. Slate’s Culture Gabfest
Samma format som ovan, nu med samtal om kultur. Så väl fin- som populär. Här heter programledarna Stephen Metcalf, Julia Turner och Dana Stevens. Trots den höga och ibland rent akademiska nivån på samtalet saknas här all den snobbism som fortfarande märks i svensk kulturbevakning. En av veckans absoluta höjdpunkter.

1. The H. P. Lovecraft Literary Podcast
Det blev Chad Fifers och Chris Lackeys The H.P. Lovecraft Literary Podcast som knep årets första plats. Av alla podradioprogram på listan är det HPLLP som jag helst av allt hör om och om igen. Podden började som en genomgång av den amerikanske författaren Howard Phillip Lovecrafts berättelser med Fifer och Lackey som vanvördiga läsare och kommentatorer. Numera har man avverkat all Lovecrafts fiktion och numera ägnar sig programmet åt andra författare i samma genre som på olika sätt influerat skräckmästaren från Providence. Det kan tilläggas att programmet numera är en betaltjänst (ett avsnitt per månad släpps dock fritt). Det är den enda podd som jag någonsin betalt för så därför är det väl ganska självklart att den blir nummer ett på listan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar